Patiënt de dupe van ‘ongefundeerde beweringen farma-industrie’
De farmaceutische industrie spendeert miljarden om medicijnen op de markt te brengen waar ze vooral zelf beter van wordt.
De industrie verdient het meeste aan nieuwe gepatenteerde middelen waarvan ze de prijs eenzijdig kan bepalen. Deze nieuwe middelen zijn altijd onbewezen veilig en onbewezen effectief.
Dat stelt huisarts Hans van der Linde in dagblad Trouw. Om artsen bepaalde middelen te laten voorschrijven investeren de farmaceuten jaarlijks vele miljarden in marketing. Artsen staan sterk onder invloed van medische opinieleiders, zogeheten ‘mollen’. Wie de markt wil veroveren moet opinieleiders voor zich winnen, aldus Van der Linde. De farmaceuten investeren veel in de relaties met deze mollen, denk aan vergoeding van reisjes, benoeming tot lid van een adviesraad of een hoogleraarschap.
In Nederland werken universiteiten in sterke mate mee aan de zogeheten farmamarketing. Academici moeten vandaag de dag bijvoorbeeld ernstig rekening houden met de vraag of hun uitspraken niet indruisen tegen de standpunten van de industrie. Huisarts Van der Linde vindt dat de academische vrijheid op deze manier ernstig wordt aangetast. Lees meer